Same same...but different! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eveline Meyer - WaarBenJij.nu Same same...but different! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eveline Meyer - WaarBenJij.nu

Same same...but different!

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

19 November 2015 | Taiwan, Taipei

hej lieffies,

nou...opnieuw maar weer het hele verhaal typen....ik was al een uur ofzo onderweg,,,okey, als je mij nu een beetje goed kent...dan ken je nu ook mijn status...tis maar goed dat er momenteen geen nederlanders in de zaal zijn, die krachttermen zijn uhh wat minder netjes,,,...alhoewel diegene langs me precies eruit weet te halen wat er ongeveer aan de hand is...ggrrrr, okey.,ff diep ademhalen en ZEN....dit zou een suikerzakjesmoment bij NK zijn geweest....BUKKEN :-)

okey, inmiddels in Taiwan aanbeland, mijn laatste bestemming alweer...maar eerst even terug in de tijd! Ik was gebleven bij Dalat, waar ik vanuit Hanoi naar toe gevlogen ben. Lekker dagje in Dalat rondgelopen (letterlijk alle straatjes gehad daar met dank aan maps.me...en ondanks dat vietnam toch best toeristisch is, werd ik vrij opmerkelijk aangekeken toen ik met zn flip flops aangeklepperd kwam in straatjes die volgens mij locals amper weten...haha, en dat allemaal met een gratis map die offline werkt (thanks pap!). Vanuit Dalat naar HCMC (saigon) gegaan, naja niet zo mijn stad, kan zon beetje elke westerse stad zijn, weinig aziatisch meer aan, maar ach,,,ze hadden leuke kroegen, goed indiaas eten en goedkoop bier, en aangezien ik toch mocht wachten tot mijn nachtbus om 11.45pm...ach..heb iig goed geslapen die nacht ;-) Je moet ergens je laatste Dong aan opmaken toch?

Vanuit HCMC dus aangekomen in Phon Penh, en daar oa de killingfields bezocht...naja, daar wordt je dan toch echt even heel erg srtil van, echt heel stil. Want jeetje,,,wat een gebeurtenis is dat zeg! Wat een droeftoeter is die Polletje Pot met zn rode Khmer leger geweest! Ik heb vast even niet zo goed opgelet vroeger bij geschiedenis (het kan zijn dat het net die uren waren die we op de hangend op de markt doorbrachten ipv op het rythovius..:-) maar hee...wat een maffe ideeen had die mafklapper zeg! Want ach...weet je wat, gewoon weg met alle mensen die ' met hun hoofd werken' of anderen iets leren, en we willen alleen nog maar boeren en mensen die met hun handen werken. Dus vang je deze mensen op in een kamp, laat ze werken voor 16u oer dag, dan gaan ze vanzelf wel dood op een gegeven moment. En als dan toch het kamp te vol wordt, naja, dan help je ze toch even een handje om dood te gaan? En niet met een kogel ofzo...nee, dat kost geld! Nee, we slaan de hersens in, of gooien ze van een grote hoogte naar beneden...ben je er ook vanaf... En de killing fields zijn dus een (van de vele) plekken waar ze naderhand dus alle botten, kleding, schedels ed hebben gevonden (en nog steeds noaar boven komen..) en dan loop je rond in een bijna idylische omgeving..,stel je voor,,,gras, heuveltjes, bomen, een watertje, zonnetje aan een felblauwe hemel, vol met vlinders die overal rondfladderen...en dan sta je ineens voor een boom waar tig baby's (!) met hun hoofd tegenaan kapotgeslagen zijn...en dan ben je echt heel erg stil.. en het enge is..we herinneren allemaal hitler met zijn waanideeen, maar dit is maar 40 jaar geleden! Van 1975-1979...de gedachte dat als mn broertje in cambodja geboren zou zijn ipv in NL, dan was hij misschien wel doodgeslagen tegen die boom waar je tegenaan kijkt...en dan komt het toch best dichtbij...er staat daar een memorial, met 17 (!) verdiepingen vol met schedels, bottenm beenderen & kleding wat ze dus allemaal hebben gevonden..en dit is maar een van de vele killing fields...

40 jaar geleden...dat betekent dat elke cambodjaan die je tegenkomt, of het nu de tuktukdriver is, de jongen in het hostel, of het meisje in de winkel...zij allemaal (of anders minstens hun ouders) hebben die periode meegemaakt...en dat voel je, dat merk je, dat 'zie' je...wat een positief en krachtig volk is dit zeg! wow, wat een respect krijg je dan voor de mensen die je ziet. zo trots op hun land, zo nog steeds in de opbouw...zo positief ingesteld...want noem het irritant of noem het hoopvol, maar als je al 7 tuktukdrivers hebt afgewimpeld (no, i dont need a tuktuk...dat heb ik echt wel tigduizend keer gezegd..) dan vraagt nummer8, die er letterlijk naast staat, het gewoon nog een keer opnieuw...en nummer 9,,,en nummer 10....en OOK als je VOOR je hotel staat, MET een fiets in je hand...of net UIT een andere tuktuk stapt (mwoah,,wat denk je zelf?!), maar met een knipoog vragen ze het gewoon vrolijk opnieuw...altijd vrolijk :-) wat een land zeg!

Na deze 'zware' dagen lekker luchtig op een eiland in het zuiden niks gedaan, maar dan ook echt niks gedaan! beetje zwemmen, lezen, muziek luisteren, eten, drinken, beetje strandwandeling maken en veel slapen, naja, dan heb je de hoogtepunten wel weer gehad :-) heerlijk..heb ik af en toe echt ff nodig, ff paar dagen helemaal niks doen...ff de batterij opladen!

Na deze lamdagen met de nachtbus naar Battambang, naja, rampzalig haha, die verrekte bus ging 3x kapot! dus ipv 10 uur werd het 21 uur,,,mwoah! en geloof me...als je bus midden in de nacht stil staat, stil, dat betekent geen AC, en als het een volle nachtbus is met ronkende snurkende, zwetende mensen, en het is een warme nacht,,,dan ga je op een gegeven moment vanzelf echt die bus wel uit. Ook ik...en voor diegene die me kennen..,slaap is heilig! ik ben echt niet te genieten midden in de nacht,,,blijf van mn slaap af...maar ook ik stond toch echt liever 3 uur buiten :-) en als het dan s ochtends nog een keer gebeurd (lekker in de zon...), en nog een keer,,,en dan de chauffeur op een brommertje er tussen uit piept zonder iets te zeggen,,(en naderhand terug komt met een nieuw onderdeel), en dat nieuwe onderdeel het toch wel 10 hele km's volhoudt....en er uiteindelijk dan een andere bus komt, blijk je maar 7 km van je bestemming af te zijn :-) anyway, een leuk frans-brits koppel ontmoet met een romantisch liefdesverhaal, elkaar leren kennen in de eurostar,...er is dus nog hoop.,,gewoon op het juiste moment op de juiste plek zijn..:-)) met dat (ontzettend verliefde..) stel dagje met de tuktuk op pad geweest. Dag erna met de boot (8uur!, das best lang,,in een simpele boot...) naar siem reap. siem reap is bekend om zijn vele vele vele tempels (meest bekende ankhor wat), dagje met de tuktuk erop uit geweest en een dagje met de fiets. inclusief een typische monsoon-rain...ik liet-me-zien- kwam-zag-en verdween,,,en liet alles klets en kletsnat achter...naja, daar kan mn 1 euro winni de pooh paraplu van chinese makelaardij niet echt tegen...naja, toch wel een kwart van droog :-)) Ankhor wat us mooi hoor, maar mij veel te toerisctisch,,,geef mij die tempel in de jungle maar, of die ene waar je met je fietsje langs fietst en waar amper iemand is...dan gaat dit meisje in de droomstand en verdwijnen de uren vanzelf zonder dat ik ze in de gaten heb... tussendoor nog even een kookcursus gedaan, kan nu heerlijke dingen maken!! Jullie zijn allemaal uitgenoigd om als ik straks weer een thuis heb (geen idee waar en wanneer, maar oke, de uitnodiging is onbeperkt :-)) te komen proeven!!

Via Siem reap naar Bangkok, dagje rondgeslenterd om de conclusie te trekken dat alles toch echt anders is 8 jaar later. s avonds oude bekende ontmoet (mexicaans meisje uit vietnam), en daarmee het thaise red light district bekeken. Naja, onze wallen zijn een stuk beter hoor...alhoewel die ladyboys,,haha, geen twijfel over mogelijk wie de ladyboys zijn...en ach, beetje biertje drinken en ongegeneerd naar meiden/jongens-meisjes kijken...mmhh, best een geslaagde avond. Uiteraard gaan de gesprekken dan ook over die dingen, damn, ik kan echt nog wat leren van mexicaanse meiden! nuttig avondje zo haha.

Via Bangkok naar Hong Kong gevlogen, en net (maar dan ook echt net net net,,,) mn vlucht gehaald. 4 uur voor 26 km..moet lukken zou je denken toch...naja, ik had dus beter kunnen weten, wat een ramp dat verkeer in Bangkok zeg,,conclusie was dat ik aan kwam sjeesen, terwijl ze al het bord wilde plaatsen met " vlucht HK closed" naja, kon nog net mee dus,,,lekker handig, had mijn camera in mijn grote tas (mag niet..) opnieuw door de scanner, ow,,powerbank..mag ook niet, nog een keer door de scanner, 2x tas uitpakken voor de hele goegemeente..vervolgens blijkt mijn bagage niet in mn ticket te zitten, dus die extra kosten nog betalen (staat een rij...) vervolgens perse nog mn laatste baht willen opmaken, conclusie...als laatste bij boarden naar binnen, hele vliegtuig door naar zon beetje de achterste rij...had wel de hele rij voor mezelf (kan ook aan angst- en renzweet liggen..:-))

5 dagen in HK doorgebracht..man wat een stad, wat een leven, wat een adrenaline, wat een skyline, wow! kan nog wel een week daar doorbengen! wow wow wow, wat een mensenmassa, wat een energie, wat een drukte, je kan er werkelijk alles en alles kopen, wow. het flikkert en flakkers qua neonverlichting alle kanten op, zoo indrukwekkend, en zelfs (voor mij, ben toch wel wat gewend), overdonderend,,zoveel info, zoveel prikkels..mn hersenen weigerden gewoon even dienst. Moest ff met een blikje drinken op een muurtje bijkomen voordat ik weer snapte hoe de wereld werkte...je zou er een eileptische aanvan spontaan van krijgen....maar mensenmina...wat een leven bruist daar zeg, wow! Met de ferry naar Macau gegaan, las vegas van het oosten, hele ferrarri's worden daar vergokt door alle rijke (en dus meteen hele dikke...) chinezen! Zonder blikken of blozen gingen daar bedragen in waar ik van dacht,,holy shit! via Macau naar Taipei gevlogen, en nu dus 3 weekjes Taiwan! Ik ga nog even lekker genieten, want voor ik het weet ben ik alweer terug. En daar heb ik dus he-le-maal geen zin in....tuurlijk, mis op momenten jullie (althans, de meeste..) echt, maar het bevalt me wel heel erg goed hoor...en er kriebelt weer van alles wat lang geleden ook al kriebelde....ben benieuwd wat de toekomst gaat bengen! ga iig nog even 3 weken genieten alvorens die hersenen van mij langzaamaan in de " wat ga ik doen in NL-stand" komen..maar eerst nog lekker Taiwan, ik ben NU (na 1 dag) al verliefd op dit land...wow, en vooral die kindjes, die zijn ZOOO ontzettend leuk! ik ga echt een lief klein taiwanees (uiteraard een) ventje in mn backpack stoppen hoor, die zijn echt hier om op te vreten!! wat een dotjes!! je gaat er bijna van kwijlen, die zijn echt ZO leuk..het zijn gewoon de knappe, leuke, schattige veriantjes van chineesjes...met die spleetoogjes, zwarte haartjes en vragende blikken...echt super cute! zou een combi Taiwanees-NL een succes zijn denken jullie? Zoals ik al zei worden de mannen knapper naarmate de reis vordert, en voor Taiwan gaat dit zeker op :-)) dus wie weet moet ik blond toch maar inruilen voor zwart haar :-))

Lieve allemaal, tot snel weer in NL, maar eerst nog ff lekker genieten hier!!

dikke kus!!

  • 21 November 2015 - 07:58

    Thomas:

    Sjezus zussie, is reizen beschrijven voor vakantie gidsen geen baantje voor je? Wat kun jij boeiend en prachtig verhalen schrijven zeg :)
    Krijg spontaan zin om het vliegtuig te pakken en zelf te gaan...
    Maar kom eerst maar naar Nederland, er wacht (behalve familie en vrienden) een klein manneke op een enorme knuffel van z'n tante ❤
    Tot over n paar weken en geniet nog even van die fantastische tijd daar...
    En neem maar zo'n kleintje mee, leuk speelkameraadje voor Thijs haha
    Dikke kus zusje

  • 02 December 2015 - 09:00

    Joke Van De Schoot:

    hoi Eveline
    Wat een prachtige verhalen. Geniet nog van je laatste weekjes.....
    knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 5733

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 10 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: