"Mag ik dan bij jou..." - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Eveline Meyer - WaarBenJij.nu "Mag ik dan bij jou..." - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Eveline Meyer - WaarBenJij.nu

"Mag ik dan bij jou..."

Blijf op de hoogte en volg Eveline

31 Augustus 2015 | China, Zhangjiajie

Hoi lieve allemaal.

Hier dan eindelijk een berichtje van mijn kant. duurde even want China vind namelijk dat Internet cafés voornamelijk voor Chinezen zijn...en niet voor buitenlanders. en dus heb je een Chinese id nodig om online te gaan ...laat ik die nu net ff niet hebben...
maar..het is toch goed gekomen zoals jullie zien. De foto's zullen alleen even op zich moeten laten wachten.

ben al een beetje aan het chinese leven gewend..maar nog niet helemaal. had ook even in het begin moeite om NL los te laten (helaas NK...niet aan werk denken lukt me prima ☺) maar wat andere taferelen hielden de gemoederen flink bezig af en toe. Dat je zomaar in ene in een soap kan zitten en niks is wat je denk dat het is...dat blijkt wel weer. Maar ach..als je leven toch al even een achtbaan van emoties is...dan gaat dit ook goedkomen! daar was de sabbatical toch ook voor bedoeld ☺

China is super en heel anders dan ik toch vooraf had bedacht. En ik heb bedacht dat ik het mezelf toch wel weer een beetje lastig gemaakt heb..om alleen rond te trekken in zo'n ontzettend gruwelijk groot land (bijna even groot als heel Europa...) waar toch echt het overgrote deel geen woord Engels spreekt...de temperaturen lekker hoog liggen..en personal space echt vrij weinig is. Tuurlijk had ik dit gelezen en is mij dit vaak genoeg gezegd..maar ik dacht...zal wel...☺
en dus soms...na 10 uur reizen in een propvolle trein om dan (s avonds laat..)er achter te komen dat je in zo'n grote stad bent waar meerdere stations zijn en waar jij je bevind maar 40 km van het centrum af is...niemand de weg weet
(zowel de taxi chauffeur als rikshaw driver)...je uiteindelijk na 2 uur je hostel midden in de nacht bereikt en ze ineens 50 ipv de afgesproken 2 yuan willen...en je blijven achtervolgen tot in je hotel....tja...dan ben ik niet zo vriendelijk meer...no way dat ik 50 ga betalen..echt niet...dan kan ik echt HEEL boos worden.....en ik heb uiteindelijk gewonnen☺

tja...dan is dat een behoorlijke beproeving op mijn toch al niet zo heel erg aanwezige geduld...

maar ook dat hoort erbij. nu kan ik er om lachen..op dat moment net ff niet.
Maar verder is China super! De meeste mensen zijn heel vriendelijk en welwillend om te helpen (en dan ook echt te helpen...anders stond ik waarschijnlijk nog op een kruising in Beijing...)...het eten is super ( ga echt nooit naar de Chinees in nl..) en de mensen erg nieuwsgierig. blijkbaar is een blank meisje met blond (naja..) haar toch wel bijzonder...sta denk ik gemiddeld een keer of 5 per dag op de foto..voel me net een beroemdheid. grappig is dat de meeste het vragen (naja..soort van uitbeelden) maar ook een hoop met hun selfie stick (die hebben ze hier echt allemaal..net als een (neppe?) iphone) proberen zo onopvallend te doen dat het opvallend is ☺ Krijg ik dus de neiging van om dan een gekke bek te trekken....dus sta er ook af en toe behoorlijk charmant op...

maar het meeste indruk maakt toch wel dat de mensen hier nog leven met wat de overheid ze oplegt. geen Facebook geen Twitter geen Google (dus ook geen Gmail of Google play)..geen buitenlandse nieuwszender of sites...
ik was in Beijing op het moment dat de ramp zich voltrok in de havenstad Tianjin. Veel Chinezen erover gesproken maar ze waren (in het begin) allemaal heel relaxed eronder...want de overheid had gezegd dat het allemaal wel meeviel en dat alles veilig was....bizar toch? en "in Beijing is alles veilig want dat zegt de regering en dat is de hoofdstad"...Beste argument ever toch.
sprak vandaag een jongen op het busstation en die gaf aan dat je wel goed over de overheid ed moet praten..want er zijn anders mensen die je verlinken en dan krijg je straf. bizar...lijkt wel 60 jaar terug in de tijd... voor ons niet voor te stellen maar echt waar..

maar buiten dat tot nu toe super gehad overal! paar dagen in Beijing geweest (vinkje 1...de muur), vanuit daar naar Datong gegaan. Daar een heel leuk Frans stel ontmoet (Jaja open goed verstaanbaar Engels sprekende Fransen. ..ze bestaan) waar ik een tijdje mee ben opgetrokken. Vanuit Datong naar Pingyao en verder naar Xi'an. (vinkje 2 terracotta army). Van Xi'an met de snelle trein tot max 350 km p/u in bijna 6 uur (1800 km..) naar Changsha. Dat was geen bijzondere stad, maar eigenlijk per ongeluk meer bij een Chinees gezin dan een hostel terecht gekomen. geen woord Engels natuurlijk...maar met een smartphone met translator app kom je een heel eind. dochters des huizes vonden het almachtig interessant dus namen me overal mee naar toe..lieten me alles proeven (zelfs de beruchte "stinky tofu"..en de naam klopt..gefrituurde tofu (zwart..) met veel knoflook en rode pepers...en een van de meiden was zelfs jarig dus ook chinese verjaardag meegemaakt...super ervaring!

Nu ben ik in Zhangjiajie, het national park waar de film avatar is opgenomen!ben erg benieuwd...moet heel spectaculair zijn!!). plan is om hier paar daagjes te blijven en dan richting fengsshuan / guilin / yangshao / kunming en dan daar de grens over te trekken naar Laos. Vanaf daar ligt het nog een beetje open....

ik zal voor de volgende keer wel even wat feitjes ed verzamelen...maar een paar geweldige Engelse woorden en/of vertalingen wil ik jullie alvast niet onthouden....wat te denken van moblie (mobile), safty (safety)..maar de allermooiste tot nu toe..."rape with mushroom"...klinkt delicious of niet ☺☺☺

nou lieve allemaal..ik hoop snel wat foto's te kunnen plaatsen! Werkse allemaal weer...

  • 01 September 2015 - 17:44

    Marcel:

    Geweldig

  • 02 September 2015 - 09:17

    Ien:

    Goed om weer van je te horen Eef.
    Je zult jezelf vast nog wel vaker tegen gaan komen, maar...
    What doesn't kill you makes you stronger ;-)

    Liefs

  • 02 September 2015 - 22:39

    Marieke :

    Wil ik wel weten wat "rape with mushroom" is??? Hahaha

  • 06 September 2015 - 16:41

    Maaike:

    Leuk om te lezen. Wauw wat een ervaringen zeg.

  • 07 September 2015 - 17:18

    Joke:

    Wat leuk om iets van je te horen. Ik ben super jaloers op je 'lef'.

  • 08 September 2015 - 17:59

    Maaike:

    Klinkt als een geweldige ervaring! Geniet ervan!

  • 09 September 2015 - 21:02

    Simone:

    Ha jij kleine mushroom,

    Ik ben al trots op mezelf als ik eindelijk een lang gewenste tattoo laat zetten, maar wat jij doet is toch wel van een andere orde ! Ik zeg: goed bezig.nl
    Nog veel genieten en ervaringen opdoen.

    Kus, Simone

  • 11 September 2015 - 18:57

    Irene:

    Jeueueueueuehhhhh lekker avonturen ! zet um op Eveline genieten van nieuwe vreemde dingen !!
    groetjes
    Irene

  • 14 September 2015 - 16:32

    Janine:

    Wat leuk om weer wat van je te horen! Ik vind je echt een stoere bikkel! Geniet er van en kijk uit met wat je zegt daar "flapuit".Ze zijn daar niet zo flauw! Liefs Janine

  • 14 September 2015 - 18:02

    Gracielle:

    Heel leuk om zo je ervaringen te lezen. Ik ben benieuwd naar de foto's, vooral eigenlijk naar die van de Chinezen, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 5741

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 10 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: